Google Website Translator Gadget

vrijdag 10 april 2015

St. Maarten, St. Barth, Antigua

Deze keer een eigen stock foto van St.Barth, niet onze
anchorage jammer genoeg
Op 30 maart zijn we weer "en route" gegaan met bestemming St.Maarten, St. Barth en Antigua. Eind April gaan we weer terug naar NL en willen met enigzins redelijke omstandigheden terugvaren richting deze bestemmingen. We hebben weinig keus in windrichtingen, het waait allemaal min of meer uit St. Maarten. We kunnen natuurlijk al zeilend opkruisen naar St.Maarten. Maar ja, dat heeft nooit onze voorkeur. Dus wordt het motorsailen en kruisen. We doen er 21 uur over. De zeegang is okay dus is het redelijk comfortabel. Als we op in Groot Baai voor anker liggen en het weer voor de komende week bekijken besluiten we maar de volgende dag via een tussenstop op St. Barth direct door te varen naar Antigua. De anchorage bij St. Barth is eigenlijk helemaal niet fijn. Maar goed we liggen er slechts tot de volgende ochtend halfvier als we opstaan en ons in het donker gereed maken voor vertrek. De motor hapert wat tijdens het ankerop gaan maar we weten het geheel aan de praat te houden. Voor vandaag is het wederom motorsailen. De wind waait net niet in zijn geheel uit Antigua dus we hoeven niet te kruisen. De motor blijft zo af en toe wat sputteren. Het is duidelijk dat er wat vuil is losgekomen in de dieseltank wat de filters wat overbelast. Zodra we op Antigua zijn gaan we die dus als eerste vernieuwen. Halverwege de dag worden we getrakteerd op 3 kleine walvissen. Op circa 300 meter van de boot zien we het water recht omhoog spuiten. Meerdere malen we zien ze maar kort maar mogen een blik werpen op de verdwijnende staart van een van de zoogdieren. Jammer dat we zo al varend geen foto's kunnen maken. We hebben nu niet kunnen zien welk soort we zijn tegengekomen. We vervolgen onze weg en na 14,5 uur en 72 mijl komen we net voor zonsondergang weer aan bij Jolly Harbour. We missen net de overtrekkende squall en houden het droog. Jammer eigenlijk want na onze zoute oversteek spoelt zo'n lekkere regenbui natuurlijk al het zout weer van de boot. De motor loopt weer goed maar we gaan toch morgenochtend eerst de filters verschonen. Het anker gaat uit en we kunnen nog net een klein stukje zonsondergang ontwaren in de zware wolken. Die bui zal nog wel op ons neerdalen.