Google Website Translator Gadget

zaterdag 23 maart 2013

Weer in de North Sound Virgin Gorda BVI

Op 15 maart zijn we van Vieques terug naar Red Hook op St. Thomas gevaren. Na een dagje Red Hook en een dagje in Francis Bay waren we de 17e weer in West End Tortola. Het werd een memorabel bezoekje. Op de 2e dag in West End ben ik met behulp van mijn jerrycan 2 x 20 liter diesel gaan halen om de tank op te vullen. De eerste volle jerrycan, brandschone diesel. De 2e complete bagger! Voordat ik er erg in had zat er al een liter of 12 van die smurrie in onze dieseltank. Met het restant terug naar het fueldock. Al snel was duidelijk dat onze tank volledig gereinigd moest worden. De verantwoordelijke manager (niet van de marina) nam,
gelukkig voor ons, haar verantwoordelijkheid en zegde ons toe op haar kosten onze tank en diesel te laten reinigen. Dat kon helaas niet eerder dan donderdag. De motor hebben we maar niet meer gestart. Gelukkig lagen we aan een mooring en konden we eenvoudig met behulp van een dinghy naar een 250 meter verderop gelegen ligplaats van Sopers hole Marina worden "gesleept". Als we de motor wel zouden hebben gestart was er hoogstwaarschijnlijk direct water in de dieselleiding gekomen met nog veel vervelender consequenties voor onze motor als gevolg. Op donderdag kwam Garvin met zijn apparatuur naar de boot om de diesel
te reinigen. Allereerst werd de vuile diesel onderin de tank (water en vuil in de diesel bevinden zich op de bodem) eruit gepompt en afgevoerd waarna de resterende diesel in 3 uur tijd al circulerend, volledig werd gereinigd. Onze ervaringen met het management van de Marina waren niet bijster positief. Uitsluitend uit op inkomsten, tegen zo gering mogelijke service, geen aanrader naar onze mening.
In de tussenliggende bedrijven maakten we kennis met George en Carolyn van het motorjacht Sea Star. Vreselijk aardige mensen. Trotse Amerikaanse senioren. Op donderdagavond werden we aan boord uitgenodigd om te
komen eten. Wat een gezellige avond en een heerlijk maal werd ons voorgeschoteld. Ook een mooie gelegenheid eens een dergelijk motorjacht van binnen te bewonderen. We hebben weer veel mooie verhalen gehoord over het varen aan de Amerikaanse oostkust. Dat moet er dus echt een keer van gaan komen. Amerikanen die we onderweg tegen komen zijn erg geinteresseerd te horen hoe het in Europa gaat in vergelijking met de VS. Dat levert dus altijd heel veel gespreksstof op en niet altijd zijn we het dan met elkaar eens. Maar leuke en informatieve gesprekken zijn het altijd wel. Op vrijdagochtend zijn we naar de North Sound op
Virgin Gorda gevaren. Prachtig weer, vlak water, 10-12 knopen wind en een aandewindse tot halve windse koers. Varen in de BVI's is dan net het Markermeer op een mooie zomersedag. In de buurt van Spanish Town op Virging Gorda kwamen we in een wedstrijdveld van superjachten terecht. Mooi schouwspel, prachtige zeilboten, leuke verrassing. We konden met ze opvaren en bijna gezamenlijk de North Sound invaren. Daar lag ook de Anna Sophia en lag er al weer een gezellige avond in het verschiet. Van George en Carolyn kregen we ook nog heerlijke filets mignons en prime rib mee. Jan en Annelies konden dus direct mee eten. Groeten.