Google Website Translator Gadget

dinsdag 12 maart 2013

St. Thomas en Culebra P.R.

Op woensdag 6 maart zetten we om 14.00 uur koers richting St. Thomas op de US Virgin Islands (VI). We hebben besloten Dennis en Heidi van de Centime te gaan verrassen. Die zijn op 8 maart weer terug op de boot. We zijn van plan dan samen met hen op te varen naar Culebra, onderdeel van de Spanish VI. Er is niet veel wind maar we willen de verwachte noordelijke swell voor zijn. Het overgrote deel van de 100nm moeten we dan ook motoren. Het is zo een heerlijk relaxed tochtje. ’s-Nachts is het druk op onze route. Op enig moment hebben we 12 (merendeels) grote schepen om ons heen. Vooral veel cruiseschepen. Het is oppassen geblazen, maar met de AIS aan kunnen we goed zien welke koersen ze varen en of er gevaar dreigt. Dat is gelukkig geen enkele keer het geval. In de ochtend arriveren we om 08.15 uur bij Cruz Bay op St. John. We besluiten daar te gaan inklaren en de volgende dag door te varen naar Water Island op St. Thomas. ’s-Middags pikken we een mooring op bij Christmas Cove. We blijken daar internetverbinding te kunnen maken en vernemen  via de mail dat de Centime morgen al vertrekt naar Culebra. Later op de middag hebben we met Dennis en Heidi contact via de marifoon en we spreken af hen de volgende dag vroeg te treffen bij Water Island waar ze voor anker liggen. ’s-Middags skypen we ook nog even met Irene’s Oom Bert en Tante Tiny. Irene haar ouders zijn daar op bezoek en Bert is goed met de computer dus moest er even geprobeerd worden om te skypen. Nu maar afwachten of Irene haar ouders toch nog een laptop gaan aanschaffen. Als Bert en Tiny het kunnen moeten Annie en Cor het toch ook kunnen zou je zeggen, niet? Als we even gaan snorkelen zien we direct een 3-tal roggen onder ons door zweven. Verder zien we niet veel vandaag. De volgende ochtend om 09.00 staan we bij Dennis en Heidi op de “stoep”. Heel leuk weerzien na een groot aantal maanden. We vinden het leuk ze nog te treffen voordat ze verder afreizen richting Panama. De komende week krijgen zij weliswaar gasten aan boord maar gaan we toch proberen een paar momenten gezamenlijk door te brengen. We hebben tenslotte alleen maar goede herinneringen aan de feestjes die we samen hadden. Jammer dat de Nyctea er nog niet bij kan zijn. Na snel wat bijgekletst te hebben vertrekt de Centime naar Culebra. Wij gaan dezelfde ochtend  nog onze clearance halen bij US customs om door te kunnen varen naar Culebra. Om 13.00 zetten ook wij koers naar Culebra. Deze keer zien we weer in de verte een walvis uit het water komen. Deze keer springt hij echt boven het water uit om op zijn zij terug te vallen in het water. Even later nog 2 maal en dan is het weer over. Ongekend hoe vaak wij nu walvissen hebben kunnen zien. We vangen ook nog een kleine bonito, eigenlijk zonder erg omdat hij te licht is om de slip in werking te stellen. Het is omdat we zien dat de hengel wat meer gebogen is dan anders. We hebben geen geluk want voordat we de vis aan boord kunnen nemen spartelt hij boven de achterplecht al van de haak en valt terug in het water. We hebben een heerlijk zeiltochtje van 18 nm met veel zon en weinig golven. Het Markermeer is er niks bij. Om 16.00 gaan we voor anker aan het begin van de Ensenada Honda. Ziet er allemaal veel belovend uit hier.