Google Website Translator Gadget

zondag 10 februari 2013

Van Grand Anse Martinique naar English Harbour Antigua

De hele week zou gunstige omstandigheden bieden om in dagtochten naar Antigua te zeilen. Grand Anse - St. Pierre, dan door naar Portsmouth in het noorden van Dominica, Deshaies in het noorden van Guadeloupe en de laatste etappe naar English Harbour op Antigua  Op dinsdagochtend vertrekken we om 09.00 uur voor een kort stukje van 14 nm naar St. Pierre. Merendeel goed kunnen zeilen in 20 knopen wind en een maxspeed van 7.7 kn. We hebben overwegend stroom mee en gaan om 11.45 al weer voor anker. We doen wat boodschappen, checken uit en gaan de volgende ochtend om 06.30 weer verder. Portsmouth ligt 52 nm verderop.
Als we in de vrije wind komen voorbij Cap Saint Martin aan de noordzijde van Martinique krijgen we 30 knopen wind, de wind komt half tot ruim in en met een snel gezet 2e rif in het grootzeil zeilt de boot prima. Het wordt een natte tocht door het buiswater en de enkele golftop die in de kuip belandt. De wind kent een enkele uitschieter naar 33 kn. We houden dezelfde wind tot op 5 nm van Portsmouth. Achter het eiland blijft het stevig doorwaaien met een uitschieter naar 37 kn. We zeilen vandaag 52 nm met een max speed van 8.8 kn over de grond en 8.2 door het water. Om 14.30 gaan we voor anker. Het gele vlaggetje gaat weer in het wand, morgen door naar Deshaies.
Er liggen nog een aantal NL boten in deze baai, zoals de Indira en de Mare Liberum die we al eerder hebben gezien. Het mooie van de harde wind van vandaag was ook dat de windspeed windmolen het op zijn heupen kreeg en onder het zeilen de accu's weer goed kon opladen. We worden begroet door de boatboys van Rupert Bay. Als ze horen dat we morgen weer verder gaan is het snel gedaan met de interesse. Begrijpelijk want ze organiseren diverse tripjes en kunnen als lokale gids worden aangemerkt. De mannen zijn goed georganiseerd in deze baai in tegenstelling tot sommige andere eilanden. Op donderdag zetten we om 07.15 koers naar Deshaies, 50 nm.
Wederom een gunstig windje, vandaag rond de 20 knopen. Om 09.30 zien we een Sperm Whale. Eerst het spuiten van het ademen en daarna de kop, rug en staart. Na 4 keer een spuit te hebben gezien duikt hij/zij weer naar de diepte, de staartvin als laatste boven water. Spermwhales worden ongeveer 15 tot 18 meter lang, zwemmen met een snelheid van 3 tot 4  knopen en halen een topsnelheid van 12 knopen.
De rest van deze etappe verloopt rustig. Om 12.58 passeren we
10.000ste nm die we met de Sotirius gevaren hebben. De hele dag hebben we een fijn windje om te zeilen en heerlijk zonnig weer. Om 15.00 uur zijn we in Deshaies. Onderweg hebben we de Nyctea opgepikt. Zij lagen voor anker bij Cousteau Marine Park en wisten dat we zouden passeren. Samen gaan we voor anker in Deshaies. We praten weer bij en zeilen de volgende dag samen op naar Antigua. Ook voor Antigua vertrekken we om 07.15. Het is 41 nm en we zijn om 13.00 in English Harbour. Nyctea gaat ons
onderweg voorbij in totaal zijn ze een minuut of 10 sneller dan wij. Niet slecht daar ze 46 feet lang is tegen onze 38. Onderweg komen we ook de J Rainbow tegen. 134 feet lang en een replica van de originele Rainbow die in 1934 de America's Cup won. Het schip is in Nederland gebouwd en heeft ook een Nederlandse eigenaar.
We liggen nu voor anker in English Harbour. Het is inmiddels zondag 10 februari. Vanavond naar een BBQ/Party hier op Shirley Heights samen met de crew van Nyctea. We laten nog weten hoe dit afloopt. Groeten.