Google Website Translator Gadget

zondag 20 januari 2013

Bequia - Rodney Bay

Voordat we weer op weg zouden gaan richting St. Lucia wilden we toch eerst nog een keer onze “traditionele”expeditie naar de Turtle Farm ondernemen. Deze keer wilden Jan en Annelies wel met ons mee. Bepakt en uitgerust met video en foto camera’s, wandelsandalen en een mes voor de kokosnotenslachterij gingen we op pad. Het werd een rustige wandeling. Kletsend liepen we langs de stranden en de palmbossen. Natuurlijk hebben we een paar kokosnoten leeggedronken, opengemaakt en de kokos eruit gegeten. Bij de turtles was niets veranderd. Ik heb er wel een nieuw T-shirt gekocht. Ons favoriete rustpunt op de weg terug had een metamorfose ondergaan. De nieuwe eigenaar, Sugar Reef Resort, heeft het fraai opgeknapt. We hebben er heerlijk geluncht en genoten van dit zeer fraaie plekje aan een van de baaitjes van Bequia.
Op zaterdag 12 januari zijn we dan eindelijk weer gaan varen. Om 17.00 uur vertrokken voor een nachtje zeilen naar St. Lucia. We waren nog geen uur onderweg toen we een mayday over de VHF hoorden. Bleek aan boord van een van de lokale ferries bij het binnenvaren van Admiral Bay een binnenbrandje te zijn ontstaan.
Alle 34 passagiers moesten direct van boord midden in de baai. Alle lokale bootmensen en de ruim aanwezige cruisers hebben allemaal geholpen om de evacuees veilig op het strand te krijgen. We hebben geprobeerd bij aankomst in Marigot via internet het nieuws van dit incident terug te vinden. Niets kunnen vinden. Onze nacht bracht veel, heel veel vallende sterren. Een mooie sterrenhemel en veel vallende sterren maken zo’n nachttocht tot iets bijzonders. Zeker als er weinig maanlicht is, zoals deze keer. Om 07.00 uur kwamen we aan in Marigot Bay. De laatste uurtjes hebben we heel kalm aan gedaan om bij daglicht Marigot in te varen. Het was een prima oversteek met licht weer en slechts 2 buien. Vanuit Marigot hebben we de oostkant van het eiland bezocht, een wandeling door een deel van het rainforrest gemaakt en een waterval bezocht. Lekker geluncht aan de oceaanzijde. We hebben ons bezoekje aan Marigot ook deze keer verguld met een etentje in de Rainforrest Hideaway.  Een aanrader. Hier kun je echt lekker eten, wat je van veel restaurants hier niet hoeft te verwachten. Nu zijn we al weer een paar dagen in Rodney Bay. Onze Nederlandse vrienden liggen met de Anna Sophia in de marina om wat werkzaamheden uit te (laten) voeren. Tussen de bedrijven door doen we af en toe een biertje drinken, burgertje eten en zijn de lachsalvo’s soms niet van de lucht. Voor ons was er ook het weerzien met Michel, Danielle en de maltees baby Oscar (wat?, ja een schattig maltezer hondje ;-) aan boord van Nyctea. Zij gaan ook naar het noorden om begin mei vanuit de BVI’s naar de Middellandse Zee te varen. De komende maanden zullen we hen weer regelmatig zien. Het was tenslotte een heel gezellig seizoen vorig jaar. Ook de Centime ligt straks weer op de loer. To be reunited. Groeten.