Google Website Translator Gadget

vrijdag 17 februari 2012

St. Barth

Hello, Hello,
Te lang geleden dat we jullie op de hoogte hebben gebracht van onze vorderingen. Op 6 februari ruilen we St. Maarten in voor een paar dagen St. Barth. St. Barth was niet bezeild dus hebben we de 12 nm al kruisend afgelegd. Een prachtige dag ondanks de vervelende zee. Maar ach, het zijn maar kleine stukjes. Onze vrienden van de Nyctea zijn al eerder vandaag aangekomen en gaan voor anker in een baaitje aan de noordzijde. Wij proberen in de binnenhaven te gaan liggen. Toen we Gustavia binnen kwamen varen werden we opgeroepen door de Capitainerie (havenkantoor) om te laten weten dat we er niet in konden. Het was vol en er stond een vervelende swell die alle grote jachten het leven er niet makkelijker op maakte. Dus terug naar buiten naar een van de ankerplekken. Ook goed, we konden een prima plekje vinden. We zijn daarna direct gaan inklaren. Eenvoudig via de computer. Geen lastige formulieren. Als je alle gewenste info had ingevuld moest je het programmaatje afsluiten met een zelf te verzinnen password. Voordeel daarvan is dat wanneer je nog eens terugkomt je weer eenvoudig over de al ingevulde gegevens kan beschikken. Maar wat een ingewikkeld password moest je verzinnen en onthouden. Na 8 pogingen had ik voor elkaar. Inderdaad een password :-)
De volgende dag zijn we heerlijk koffie gaan drinken, lunchen aan de haven, huurauto geregeld, wat inkopen gedaan en wat rond geslenterd door Gustavia. Wat direct opvalt is dat St. Barth een jetset eilandje is. Het heeft weinig gemeen met de rest van de eilanden. Wanneer je van St. Maarten komt vallen de prijzen hier enorm tegen. De Euro regeert en dat is voor de Europeanen en natuurlijk ook voor de Amerikanen een groot verschil t.o.v. de eilanden waar de US Dollar gehanteerd wordt. Al gauw is alles minimaal 20% duurder. Afijn, voor onze 2 tot 3 dagen dat we hier zijn mag dat onze pret niet drukken. Er liggen veel grote motor en zeiljachten. Een aantal in Nederland gebouwd zoals de Ranger, de Hanuman en Athena. Allemaal prachtige zeiljachten. Voor mijn oude visclub is er een ideaal weekend schip, Four Aces. Ook de Nederlandse Eendracht is van de partij. We zijn aangekomen met een niet werkende stuurautomaat. Navraag leert al snel dat er op St. Barth niemand is die ons kan helpen dus moeten we terug naar St. Maarten. Onze plannen om samen met de Nyctea door te varen naar Saba gaan nu niet door.  Morgen echter eerst een dagje met een huurauto het eilandje rond. Lekker decadent met een Jeep. Ook leuk, nog nooit in gereden. Bij de locale parfumerie is een bijkantoortje van Budget Rent-a-Car. Alle huurauto’s staan op het vliegveldje en om daar te komen is er een behoorlijke klim de heuveltop over. We worden dus opgehaald en gebracht. ’s Middags om 5 uur rijden we Gustavia weer in met een Jeep. We parkeren en gaan met de dinghy terug naar de boot. De volgende dag crossen we het eilandje rond. We drinken koffie op Nikki Beach. Prachtige tent, naaiend duur. Koffie kan nog net. Maar wel een prachtig plekje.
We genieten van een bijzonder magere jonge vrouw die lichtelijk gekleed in een chanel o.i.d. jurkje ons later haar minibikinitje toont en gracieus te water gaat. Haar vriend is het tegenovergestelde. Te dik, te kaal, niet elegant, what ever. Jammer dat we hier niet later op de dag zijn. Wie weet wat de dag ons dan nog gebracht zo hebben. Na bikini beach gaan we op zoek naar een andere baai waar Irene en mijn oom Ben en Irene in 2001 konden kennis maken met een forse branding. Als we er aan komen is het nog net zo. Nagenoeg verlaten strand, heel heet en inderdaad een forse branding. Onze route brengt ons vlak langs het water aan de oost-zuidoost zijde van het eiland. Mooi vergezichten en weinig verkeer. Er zijn namelijk veel te veel auto’s op dit kleine eilandje. De locals rijden behoorlijk hard en onze Jeep is wat breder dan veel andere huurauto’s dus het blijft wel oppassen geblazen.
We genieten van ons ritje over het eiland. Rijdend in deze Jeep denken we vast vooruit aan de maanden later dit jaar in Suriname. Er is daar begin November een auto rally. Geen asfalt en veel water en modder, misschien moeten we eens kijken of we daar aan mee kunnen doen. In de loop van de middag hebben we het wel gezien voordat we de auto weer in leveren rijden we Danielle en Michel tegen het lijf. Ze zijn aan het wandelen vanuit hun ankerbaai. We spreken af via de mail contact te houden zodat we elkaar laten weer treffen. Zij gaan wel naar Saba. Jammer dat we niet samen kunnen gaan want dan hadden zij en Irene gezamenlijk kunnen gaan duiken. We genieten nog van een drankje aan de wal. Morgen (donderdag 9 februari) weer terug naar St. Maarten. Daarna kijken we weer wanneer we alsnog naar Saba kunnen. Als we daar toch weer naar St. M gaan kunnen we naast reparatie van de stuurautomaat ook een aantal andere dingetjes weer regelen. Een nieuwe, dikkere en langere staalkabel om de dinghy “aan de ketting” te kunnen  leggen, 12-volt ventilatoren voor in onze hut, goede verlichting voor in de dinghy zodat we in het donker goed zichtbaar zijn, nieuwe gasfles etc. Zo blijven we weer volop onze dagen vullen want denk maar niet dat je die zaken hier in de Carieb even in een dagje kan regelen. Druk, Druk, Druk :-)