Google Website Translator Gadget

vrijdag 2 september 2011

Weer eens wat anders....

Maria di Leuca ligt alweer een aantal dagen achter ons. Op zondag 28 augustus zijn we weer richting Reggio di Callabria vertrokken. Een tocht van circa 190 nm. Het eerste deel hebben we bij 13-14 kn wind heerlijk kunnen zeilen . Na een uurtje of zes varen moest de motor weer bij omdat de wind weg viel.  ’s Avonds rond 21.30 kwam er meer wind die opliep naar 25-30 kn. De wind bleef doorstaan tot een uur of 06.00. Het was een heel onrustige nacht temeer omdat er een heel vervelende zeegang stond. Slapen was er niet bij. De wind was west-noord west  waardoor we besloten al motorsailend met 2 riffen in het grootzeil zo snel mogelijk wat dichter onder de kust te komen om in rustiger vaarwater te komen.  Rond 04.30 werd de zee inderdaad wat rustiger.

In de loop van de ochtend passeerden we Rochella Ionica. Korte tijd later waren we alert op alle boeitjes in het water. Deze zijn verbonden aan lijnen of korven die door de vissers worden uitgezet. Sommige vallen heel goed op anderen zijn bijna niet te zien.  Maar die ene….. Er was er een die we goed zagen aan de rechterkant van de boot waar een meeuw op zat. Nu werden we afgeleid door die meeuw waardoor we het andere boeitje een heel stuk naar links niet zagen. Deze  beide boeitjes waren dus met elkaar verbonden door een lange lijn net onder het wateroppervlak…..

We zagen de lijn nog net op tijd om er niet vol in te varen met een draaiende schroef. Een klein stukje maar voordat we de schroef konden stop zetten. Gevolg, lijn in de schroef maar niet Mega. De zee was inmiddels al weer lang en breed vlak en er was weinig wind waardoor Irene een poging kon doen om de lijn uit de schroef te halen. Na een paar pogingen lukte het de lijn er af te snijden en het duikbrevet zijn waarde te laten bewijzen. Na een half uurtje oponthoud konden we onze tocht hervatten. Wat een geluk bij een ongeluk.

Het laatste deel van onze trip naar Reggio bracht ons vanuit het zuiden weer terug in de straat van Messina. Dit kan een notoir stukje water zijn bij harde wind door de combinaties die er dan ontstaan van wind, zeegang en stroming. Wij troffen het vandaag dat we de straat invoeren met 25 tot 30 knopen op de neus. In no time waren er weer 2 riffen in het grootzeil en werd het weer motorsailen naar Reggio met nog zo’n 15 nm te gaan. We hadden de stroom wisselend een beetje mee of tegen, wind pal tegen en de zeegang viel ons eigenlijk mee ondanks de harde wind. Gelukkig is er eigenlijk overal diep water waardoor we dicht onder de kust konden opkruisen.  Na een uurtje of 2 neemt de wind af naar 15 tot 20 knopen en komen we zonder problemen aan in Reggio. We hadden ’s ochtends al gebeld met de vraag of een plekje zou zijn en bij aankomst om 20.00 uur was dat ook zo. We hadden er toen weer 34 uur varen en 188 nm opzitten met zeer wisselende ervaringen. Zoals gezegd, weer eens wat anders.