Google Website Translator Gadget

zondag 1 mei 2011

Van Carloforte naar Palermo Sicilië

Dinsdag de 26e april zijn we om 12.30 uur vanuit Carloforte, Sardinië vertrokken naar Palermo op Sicilië, circa 260 nm verderop. ’s Middags omdat we bij licht wilden aankomen. De gehele trip hebben we min of meer 15 knopen wind gehad. We hebben een deel kunnen motorsailen en een groot deel kunnen zeilen. Gemiddelde snelheid was 5.7 nm per uur waardoor we na 46 uur varen aankwamen in Palermo. Het weer was wederom in overeenstemming met de voorspelling. Deze keer hadden we wel de nodige regenbuien en veel bewolking. De zon liet zich pas zien bij aankomst in Palermo. Dico en Yvonne van de Puff hebben ons uitgezwaaid en gingen zelf op weg richting het noorden van Sardinië om van daaruit over te steken naar Menorca. We hopen dat zij ook een goede oversteek hebben gehad. Rond de zuidpunt van Sardinië ter hoogte van de baai van Gagliari stond een behoorlijke swell die alleen problemen gaf voor het grootzeil dat nog al klapperde op momenten van weinig druk in het zeil. Redelijk wat scheepvaart onderweg. We roepen er een paar op via de marifoon om zeker te zijn van hun intenties bij het passeren. Onderweg zien we meerdere malen dolfijnen rond de boot. Een keer blijven ze bijna een half uur en laten soms aardige sprongen zien. Onze hernieuwde ontmoeting met migrerende zwaluwen is wel bijzonder. We hebben er een apart stukje aan gewijd.

’ s Nachts 2 ontmoetingen met schepen die we nog niet eerder hebben gezien. De eerste betreft 2 vissers die drijfnetten gebruiken en de 2e betreft een sleepboot met een giga sleepboot als sleep. Het betreft de Spartan, op weg naar Noorwegen. Goed om ook die navigatieverlichting eens in het donker te zien. Verder geen bijzonderheden. Tot op dit moment zijn de 3  oversteken enorm meegevallen. Houden zo.