Google Website Translator Gadget

maandag 25 april 2011

Carloforte, Isola San Pietro, Sardinie

We liggen hier in Marina Sifredi. Met de kont naar de kade, stern to zeggen de Engelsen. Het Nederlands heeft ook wel wat. Voor deze manier van afmeren hebben we een loopplank nodig en die hebben we nog niet. Bijna alle boten hebben luxe “ophaalbruggen” wij doen het met een eenvoudige plank die we laten maken bij een lokale timmerman. Licht en sterk, voldoende om het een seizoen uit te houden. In de Carieb hebben we geen loopplank nodig. De dinghy kan hij niet maken. We gaan dus op pad met de dinghy naar Cagliari. We waren toch al van plan een auto te huren en een paar dagen op de bonnenfooi wat van het eiland te gaan zien. We nemen de ferry naar Portovesme om daar een auto te huren.

Irene wacht bij de ferry en ik loop naar het dorp. Geen verhuurder te vinden. Het plaatselijke hotel regelt alsnog een auto vanuit Carbonia. De Hertz dame is zo vriendelijk om de auto te komen brengen. Ik haal Irene op met de bagage en we gaan richting Cagliari. Er leiden vele wegen naar Rome en ook naar Cagliari. Het duurt even voor we het wegennet hebben doorgrond en na wat foute afslagen bereiken we Cagliari. We parkeren ergens aan de haven waar we op zoek naar een plattegrond. Zonder kaartje door de stad rijden heeft geen zin. Als we terugkomen van de informatiestand zien we een Nederlandse vlag wapperen. Het is Puff, the Magic Dragon van Dico en Yvonne. Zij waren ook in Barcelona maar moesten naar Griekenland om hun Jan Haring op te halen en over te brengen naar Barcelona. Ze hebben goede hoop hun boot te verkopen. De nieuwe Puff ligt al klaar voor vertrek in Barcelona op hen te wachten. We hadden al contact met ze gehad of we elkaar onderweg nog zouden treffen. Een groter toeval hier in Gagliari bestaat volgens ons niet. Temeer dat ze, als wij ze spotten, net hebben afgemeerd. ’s Avonds gaan we dan ook met ze eten.

’s Middags kunnen we een deal maken met de lokale Zodiac (ons merk dinghy) dealer. We kunnen een nieuwe aanschaffen met een forse korting omdat het mankement eigenlijk nooit voorkomt. Hij heeft het model dat we willen op voorraad en de volgende dag halen we hem op.
Daarna gaan we richting Oristano en Bosa. Onderweg hopen we een aantal archeologische opgravingen te bezoeken. We zijn daar niet zo goed in, we vinden wel de plaatsen waar ze moeten zijn maar niet de opgravingen zelf. Afijn de omgeving is ook de moeite waard en het autorijden best plezierig. Er is wel opvallend veel dicht. Het seizoen moet echt nog op gang komen. Ook de grotten zijn dicht en de mijnen die voor de toeristen zijn opengesteld laten we voor wat het is.
Oristano blijkt erg ongezellig en we rijden door naar Bosa.

Het regent inmiddels en er is veel bewolking. Het 2e hotel dat we bezoeken heeft plek en de volgende dag hopen we de processie mee te kunnen maken. Eind van de middag kuieren we door het dorpje en haar bijzondere straatjes, ’s avonds eten we in een lokaal restaurantje heerlijke streekgerechten.

De volgende morgen is er veel regen en we besluiten niet op de processie te wachten. We gaan terug richting het zuiden naar Iglesias. We volgen een prachtige weg door de bergen en langs de kust. Onderweg eten we in een klein restaurantje bij Vittorio.

Later bezoeken we de Tempel van Antes en hebben we een ontmoeting met de schapen van de regio. Na 12000 bochten komen we weer terug in Carbonia. We weten niet waar Hertz is gevestigd dus we bellen Sabina van Hertz, zij komt ons direct halen en brengt ons later ook weer naar de ferry. Geweldige service. We hebben de boot van 17.00 uur en kort daarna zijn we weer op onze eigen boot terug.
’s Avonds eten we een heerlijke pasta met een zeer smakelijke vissaus en zien toch nog een stuk van de lokale processie.